Word je vaak wakker met ochtendhoofdpijn en een pijnlijk gevoel in je voor- of je achterhoofd? Is wakker worden met hoofdpijn voor jou jammer genoeg een al te bekend probleem?

’s Morgens wil je niets liever dan fris en uitgerust ontwaken om vol energie aan je nieuwe dag beginnen. De ochtendstond heeft goud in de mond, nietwaar? Als je ’s morgens na het ontwaken kunt sporten, studeren of moeilijke klussen kunt opknappen, dan heb je de hele dag een goed gevoel.

Een duf hoofd en bijhorende hoofdpijn is echter geen goede start van je dag. Elke ochtend, of op zijn minst enkele keren per week, met een pijnlijk gevoel in je hoofd opstaan, en je hebt al helemaal geen energie meer. Je voelt je bij deze hoofdpijn vaak machteloos en weet niet goed wat je eraan kunt doen.

Elke keer opnieuw een pijnstiller nemen bij het ontbijt? Je huisdokter raadplegen terwijl je toch niet echt ziek bent? Stel je jezelf ook vaak deze vragen, dan is dit artikel iets voor jou. We geven je de meest voorkomende oorzaken van wakker worden met hoofdpijn mee en leggen je haarfijn uit wat je eraan kunt doen. Na het lezen van dit artikel heb je alvast heel wat meer moed om dit vervelende probleem eindelijk aan te pakken! 1

Wakker worden met hoofdpijn, wat is de oorzaak?

Slaapverlies en slapeloosheid

Slaaptekort is een veel voorkomende oorzaak van hoofdpijn bij het ontwaken. Slaapproblemen kenmerken zich door moeite om in slaap te vallen of problemen om gedurende een langere tijd door te slapen. Het gevolg? Overdag heb je geen energie en dit vertaalt zich al snel in hoofdpijn ’s morgens. Heb je onregelmatige werkuren, dan bestaat de kans dat dit het natuurlijke dag en nacht-ritme verstoort, wat je gevoeliger maakt voor hoofdpijn in de ochtend. Dit zijn dan stoornissen in het circadiane ritme van je lichaam.

Snurken en slaapapneu

Slaapapneu betekent dat je ademhaling regelmatig stokt terwijl je slaapt. Je lijkt te slapen, maar die slaap is niet diep, waardoor je niet goed uitrust. Omdat je onregelmatig adem haalt, krijg je ook te maken met een continu zuurstoftekort. Wakker worden met hoofdpijn is het gevolg. 2

Snurken is eveneens een probleem dat hoofdpijn veroorzaakt. Je slaapt minder diep en je lichaam komt minder tot rust, met een kans op hoofdpijn als je wekker gaat.

Te veel slapen

Ben je iemand die graag lang en veel slaapt? Klinkt zalig, maar ook te veel slapen kan een oorzaak zijn van het wakker worden met hoofdpijn. Een te lange slaap is een vaak voorkomende oorzaak van hoofdpijn in de ochtend. Zeker als je slaapkwaliteit hierbij nog eens laag is, bestaat de kans dat je wakker wordt met een duf en pijnlijk hoofd. Het komt er dus op aan om de ideale balans te vinden tussen slapen en wakker zijn: te weinig slapen is niet goed, maar te veel slapen is dit evenmin.

Migraine

Migraine is eveneens een veel voorkomende oorzaak van hoofdpijn in de ochtend. Aanvallen van migraine komen vaak voor tussen 4 uur ’s morgens en 9 uur ’s avonds. Bij migraine ervaar je een kloppende hoofdpijn aan een kant van je hoofd. Dit gevoel gaat ook vaak gepaard met een overgevoeligheid voor licht, klanken of bepaalde geuren. Wakker worden met hoofdpijn kan dus net zo goed een vorm van migraine zijn.

Wakker worden met hoofdpijn

Uitdroging

Ga je een avondje stappen, en drink je hierbij graag alcoholische dranken? Dan moet je er rekening mee houden dat je de volgende ochtend misschien met een pijnlijk hoofd ontwaakt. Zelfs bij een of twee glaasjes wijn of bier verandert je slaappatroon. Je valt misschien net iets sneller in slaap, maar de slaap is minder diep, waardoor je minder uitrust. Alcohol zorgt er ook voor dat je vaker moet plassen, waardoor je lichaam uitdroogt. Hoofdpijn is het symptoom bij uitstek van uitdroging.

Tandenknarsen

Tandenknarsen, dat betekent dat je je tanden en kiezen op elkaar klemt en tegelijk beweegt. Dit onnatuurlijke gevoel veroorzaakt sterke spanningen in je kaken. Dit kan op zijn beurt hoofdpijn in de ochtend veroorzaken. Bovendien kun je bij intensief tandenknarsen ook je tanden beschadigen. Heb je last van hoofdpijn in de ochtend en ervaar je ook een pijnlijk gevoel in je kaken, dan heb je misschien last van tandenknarsen.

Alcohol & kater

Wat is er beter voor de slaap dan een slaapmutsje? De term zegt het toch zelf dat een goed glas voor je slapen gaat een goed idee is? Een glas wijn of een andere alcoholische drank maakt je misschien moe en je gaat vast ook wel snel in slaap vallen. Alcohol zorgt echter voor een oppervlakkige slaap en droogt je lichaam uit. Beperk dus je gebruik van alcohol en drink zeker niet te veel vlak voor je gaat slapen. Wakker worden met hoofdpijn is anders maar al te vaak het gevolg!

Cafeine

Een sterke kop koffie is ’s morgens de ultieme energieboost en geeft je ook overdag de nodige energie. Let er echter mee op om de hele dag door veel koffie te drinken. Cafeïne in koffie zorgt voor een opwekkend effect en ’s nachts moet je dan van dit stofje ontwennen. Een typisch ontwenningsverschijnsel hierbij is hoofdpijn in de ochtend. We spreken over koffie, maar energiedrankjes zitten eveneens vol cafeïne.

Cafeïne en slaap

Hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk ligt vaak aan de basis van wakker worden met hoofdpijn. Bij een hoge bloeddruk ervaar je meestal geen specifieke klachten. Denk je dat je mogelijk last hebt van een hoge bloeddruk, dan kun je dit opvolgen met een bloeddrukmeter. Bij een extreem hoge bloeddruk krijg je te maken met duizeligheid, een wazig zicht, braakneigingen of hoofdpijn.

Angst en depressie

Angst en depressie zijn psychische klachten die zich vaak vertalen in lichamelijke problemen. Heb je vaak te maken met angsten of sombere gevoelens, dan lig je heel vaak wakker van problemen. Dit leidt op zijn beurt dan weer tot hoofdpijn. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht waarbij je vaak niet meer precies de oorzaak van je ochtendhoofdpijn weet.

Griep

Vaak is er een acute oorzaak als je wakker wordt met hoofdpijn. Denk bijvoorbeeld maar aan een zware verkoudheid of griep. Typische symptomen hiervan zijn aanhoudende hoofdpijn, ook ‘s morgens na het ontwaken.

Bepaalde medicijnen of supplementen

Hoofdpijn in de ochtend gaat heel vaak gepaard met een slaaptekort of een slechte kwaliteit van je slaap. Medicatie kan zeker zijn invloed hebben op slaapproblemen. Je wordt bijvoorbeeld helemaal suf van een medicijn, of net hyper-opgewekt. Deze bijwerkingen verstoren je slaap, met als gevolg dat je wakker wordt met hoofdpijn.

Wat te doen tegen hoofdpijn

Weinig frisse lucht in slaapkamer

In een slecht geventileerde slaapkamer is er snel te weinig zuurstof om de hele nacht goed te slapen. Slecht geventileerde kamers zijn een van de belangrijkste oorzaken van hoofdpijn. Een goed verluchte slaapkamer doet wonderen tegen een duf en pijnlijk hoofd. Een raam of een deur op een kiertje zetten is vaak al voldoende. Als het vriest doe je dit maar beter niet. Een al te koude slaapkamer kan net spanningen in je nek creëren, die op hun beurt weer resulteren in hoofdpijn ’s morgens.

Wat kun je doen tegen hoofdpijn ‘s morgens

Wakker worden met hoofdpijn is een vervelend probleem, maar gelukkig kun je er ook zelf heel wat aan doen.

  • Regelmatig sporten bijvoorbeeld doet wonderen. Door regelmatig te sporten ga je dieper slapen en word je ’s morgens beter uitgerust wakker. Het beste is om het sporten rustig en regelmatig op te bouwen. Gaan sporten mag geen stressfactor in je leven worden, anders ga je net het tegenovergestelde effect bereiken en minder goed slapen.
  • Alcohol en koffie drinken is geen probleem, maar doe het met mate. Drink niet te veel alcoholische dranken of koffie net voor je gaat slapen. Door alcohol val je misschien net iets sneller in slaap, maar je wordt ook gewoonweg frequenter wakker met vaak een pijnlijk hoofd ’s morgens als gevolg.
  • Heb je een drukke job of een druk familieleven? Of krijg je te maken met andere bronnen van stress zoals nachtlawaai of een moeilijk te verluchten slaapkamer? Dan doe je er goed aan om deze stress aan te pakken voor je gaat slapen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te mediteren of door een tijdje bewust adem te halen. Yoga en mindfulness zijn ook heel interessant om je slaapkwaliteit te verbeteren.
  • Er bestaan heuse slaaptrainingen die je met je slaapproblemen helpen. Heb je problemen om in te slapen of door te slapen, dan kun je best even je huisarts consulteren. Je arts kan je doorverwijzen naar een slaaptraining of een slaapcursus.
  • Zorg voor een goed bed en een goed hoofdkussen. Je matras moet aan je persoonlijke slaapstijl en je lichaamsbouw- en gewicht aangepast zijn. En je hoofdkussen moet je nek goed ondersteunen zodat je vrij kunt ademhalen. Tot slot zal je slaapkamer moet hierbij een aangename plaats moeten zijn om te vertoeven. Zorg voor een leuke aankleding van de muren en een mooie frisse look van je bed en de slaapkamermeubelen.
  • Elke dag een goed ontbijt is een goede remedie en tegelijk een preventie tegen alle vormen van hoofdpijn. Soms krijg je bijvoorbeeld hoofdpijn door een te lage bloedsuikerspiegel. Door regelmatig en gezond te eten voorkom je dit probleem. Een bijkomend voordeel is dat een goed ontbijt en een gezonde voeding je gewoonweg fitter en slanker maakt, waardoor je minder gaat snurken.
  • Een goede voeding zorgt er inderdaad voor dat je op een gezonde manier afvalt. Hiermee pak je je overgewicht aan. Overgewicht is een vaak voorkomende oorzaak van snurken en slaapapneu, wat op zijn beurt weer een typische oorzaak is van wakker worden met hoofdpijn.
  • Drink gedurende de volledige dag voldoende water. Het lijkt misschien veel om anderhalve liter water op een dag te drinken, maar als je deze hoeveelheid over een hele dag spreidt valt dit reuze mee. Voldoende drinken voorkomt uitdroging, en tegelijk ook een pijnlijk hoofd.
  • Tandenknarsen kun je aanpakken door te slapen met een opbeetplaatje. Dankzij een dergelijk plaatje doorbreek je de gewoonte om te tandenknarsen. Na verloop van tijd heb je het plaatje niet meer nodig en behoort wakker worden met hoofdpijn tot de verleden tijd.
  • Wakker worden met hoofdpijn is vaak het gevolg van typische patronen en gewoontes. Het is vaak niet gemakkelijk om deze te doorbreken. Je kunt daarom proberen je eigen gewoontes of deze van je partner te helpen analyseren. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een dagboekje bijhouden en noteren op welke dagen je last hebt van ochtendhoofdpijn.

Wanneer ga je naar de huisarts?

Heb je vaak last van hoofdpijn in de ochtend, dan doe je er goed aan om even je huisarts te consulteren. In volgende situaties is een afspraak met je huisarts een must:

  • Plots opkomende hoofdpijn zonder directe aanleiding
  • Op onregelmatige of ongebruikelijke tijdstippen wakker worden met hoofdpijn. Midden in de nacht bijvoorbeeld of kort nadat je bent gaan slapen.
  • De hoofdpijn wordt ’s morgens erger zonder aanwijsbare reden, zelfs nadat je iets gegeten hebt
  • Hoofdpijn die opkomt nadat je een hoofdletsel of een hersenschudding hebt opgelopen. Zeker als dit hoofdletsel al even achter je ligt moet je waakzaam blijven op plotse hoofdpijn.
  • Hoofdpijn in combinatie met spraakproblemen of andere motorische problemen. Check zeker bij jezelf of je partner of je je gezichtsspieren kunt bewegen of je armen kunt opheffen.
  • Hoofdpijn die samengaat met ernstige angsten, depressieve klachten of verwardheid. Samen met de huisarts kun je een neerwaartse spiraal aanpakken.
  • Een continue vermoeidheid, die bijvoorbeeld kan wijzen op een slaapapneu.
  • Bij een bezoek aan de huisarts is het belangrijk om niet alleen te spreken over de hoofdpijn, maar ook een duidelijk beeld te geven van eventuele andere problemen. Zo kan de arts samen met jou tot een goede diagnose en een goede behandeling komen.

Veelgestelde vragen

Wat de oorzaak van het wakker worden met hoofdpijn ook is, er is altijd eenzelfde proces dat hoofdpijn in de ochtend veroorzaakt. Wakker worden betekent dat delen van je hersenen letterlijk gaan ontwaken. Hierbij zijn de hersenen gevoeliger en vangen ze allerlei signalen uit je lichaam op. Denk maar aan signalen van uitdroging of spierspanning. Deze verhoogde gevoeligheid maakt je eveneens gevoelig voor hoofdpijn. De hypothalamus speelt zowel bij slaap processen als bij pijn een belangrijke rol. Krijg je te maken met slaapstoornissen, dan kun je vaak minder goed pijn verdragen. De spanning die hiermee gepaard gaat, is vaak al een trigger om wakker te worden met hoofdpijn.

Door met het verkeerde hoofdkussen te slapen, kun je zeker wakker worden met hoofdpijn. Vergelijk het met de vorm van rugpijn die je krijgt door te slapen op een slechte matras of in een slechte slaaphouding. De spieren van je nek, hals en gezicht komen door een slecht hoofdkussen onder spanning te staan, en stralen pijnsignalen uit naar je hoofd. Een goede tip is om tijdens je slaap je hoofd op dezelfde manier te houden zoals bij het rechtstaan. Dit zorgt voor ontspannen nekspieren tijdens het slapen. Het is vaak een hele zoektocht om een geschikt hoofdkussen te vinden. Je probeert er best enkele uit of kunt ook regelmatig hoofdkussens afwisselen als je er verschillende hebt.

Bronnen

  1. Prevalence and risk factors of morning headaches (2004) door M.M. Ohayon.
    Gevonden op 21 Feb 2022: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14718329/
  2. Obstructive Sleep Apnea (2020) door K.P. Strohl. Gevonden op 22 Feb 2022:
    https://www.merckmanuals.com/professional/pulmonary-disorders/sleep-apnea/obstructive-sleep-apnea

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.